DKW Historie

DKW Club > DKW > DKW Historie

Voor de DKW-geschiedenis moeten we terug naar begin 1900, de pionierdagen van de verbrandingsmotor. De firma RE (Rasmussen & Ernst) had in de Duitse plaats Zschopau een fabriek waar men apparatuur voor stoommachines bouwde. Mede-eigenaar Jörgen Skafte Rasmusen zette in 1916 zijn zinnen op het maken van een personen- en vrachtwagen, aangedreven door een stoommachine. De ontwikkeling hiervan vond in de fabriek plaats onder de naam D.K.W. oftewel Dampf Kraft Wagen. In 1919 bouwde Rasmussen samen met ingenieur Hugo Ruppe zijn eerste tweetaktmotor met een vermogen van 0,25 pk. Dit was een speelgoedmotor met een inhoud van 18 cc. Daarna volgde een fietshulpmotor van 118 cc en 1 pk, waarvan er eind 1922 30.000 stuks verkocht waren.

De eerste DKW-motorfiets, het Reichsfahrtmodel met 2,5 pk, volgde een jaar later. In 1928 was DKW de grootste motorfietsenfabriek ter wereld, die overigens uitsluitend tweetaktmotoren bouwde (100.000 stuks per jaar). De tweetaktmotoren die daarna ontwikkeld werden, waren alle bedoeld voor motorfietsen, totdat in 1927 de eerste DKW-auto werd gebouwd: de P15. In 1931 volgde de DKW Front, oftewel F1, een voorwielaangedreven auto, voorzien van een 600 cc tweecilindermotor met 18 pk vermogen.

Vanwaar de vier ringen?
In 1932 werd de Auto Union AG opgericht, een samenwerkingsverband tussen de automerken Audi, DKW, Horch en Wanderer. Als embleem koos men vier in elkaar gevlochten ringen, met daarin de tekst Auto Union, dat vanaf 1932 op elk DKW-product terug te vinden is, zoals op de populaire (vooroorlogse) modellen RT 3 (RT 100), SB 200, SB 350, KS 200, NZ 250, NZ 350 en SB 500. Tot de Tweede Wereldoorlog rolden naast motorfietsen ook DKW auto’s van de band. De meest bekende zijn de F5, F7 en F8, die o.a. verkrijgbaar waren in de types Meisterklasse en Reichsklasse. 

In 1948 werd het vermogen van de Auto Union (gevestigd in Chemnitz) door de Oost-Duitsers in beslag genomen. Het staatsbedrijf IFA bouwde vanaf dat moment de IFA F8, een kopie van de vooroorlogse DKW F8.

Naoorlogse productie
Het duurde tot de herfst van 1949 eer in het West-Duitse Ingolstadt een nieuwe Auto Union GmbH werd opgericht. In 1950 bouwde men de eerste naoorlogse DKW’s, in Düsseldorf de F89 P personenwagen en in Ingolstadt de F89 L Schnellaster, beide met een tweecilindermotor, alsmede (ook in Ingolstadt) de RT 125 motorfiets. 

In 1953 bevatte het motorfietsprogramma een 125 cc, 175 cc, 200 cc en 250 cc model, aangeduid als RT (Reichstyp). De allerlaatste DKW-motorfiets, de RT 350, liep in 1956 van de band. 

Op tweewielergebied werd verder sinds 1954 de Hobby-scooter en vanaf 1956 de Hummel-bromfiets gemaakt. De Hummel-types Standaard en Luxus werden aangevuld met het type 115, beter bekend als de ‘Banaan’ of ‘Spoetnik’ en de Hummel 116. De RT 139 en RT 159 werden in 1967 nog wel als DKW op de markt gebracht, maar waren uitgerust met een Sachs-motorblok.

Driecilinder-tweetakt
In 1953 kwam met de F91 de eerste DKW-auto met een driecilinder tweetaktmotor uit de fabriek en in 1955 werd de DKW F93 op de automobieltentoonstelling van Frankfurt voorgesteld als ‘der Grosse DKW 3=6’. Met de aanduiding 3=6 wilde DKW aangeven dat deze tot 38 pk opgevoerde driecilinder-tweetaktmotor gelijkwaardig was aan een zescilinder-viertaktmotor (een tweetaktmotor levert elke twee slagen vermogen, een viertaktmotor elke vier slagen). 

In januari 1958 werd Auto Union overgenomen door Daimler-Benz en uit de fabriek in Ingolstadt rolden toen de kleine DKW Junior en de AU 1000. Hierna volgden de F11, F12 en de AU 1000Sp. De Munga terreinwagen, o.a. gebruikt bij het Nederlandse leger en de F102 zijn de laatste DKW-modellen met een tweetaktmotor. 

In 1966 nam VW de Auto Union GmbH van Mercedes-Benz over en werd de F102 voorzien van een 1,7 liter viertaktmotor en als Audi op de markt gebracht. Het Auto Union-embleem (de vier ringen), dat op elke DKW vanaf 1932 terug te vinden is, sierde vanaf dat moment alle Audi’s.

Lid worden

Voor een aanmeldformulier van de DKW Club Nederland klikt u hier. Als u het formulier ingevuld heeft, wordt het rechtstreeks naar de secretaris verstuurd. Voor de betaling kunt u gebruik maken van automatische afschrijving
lees meer >>